CharangaSue.com

Sue Miller – Cuban Flute Improviser, Writer & Academic

Exercices de ‘Steal’: Invited Talk on Serge Gainsbourg’s Latin influences at La Sorbonne April 2018April 17th, 2018

Dr Sue Miller gave an invited talk ‘Execices de ‘Steal’ in English and French at Sorbonne University Paris 10 April 2018 at the Serge G conference organised by Iremus – starting with Gainsbourg’s creativity and eclecticism and then examining the Cuban roots of the French cabaret scene in the mid-twentieth century.

Serge G Conference, Paris 2018

Lilord Asouille

Abstract:
Exercices de ‘Steal’: Postmodern Playfulness in the Music of Serge Gainsbourg.

Exercices de ‘Steal’: L’Éspièglerie Postmoderne dans la Musique de Serge Gainsbourg.

Dr Sue Miller


Psst! heu! ah! oh! hum! ah! ouf! eh! tiens!
Whip! Clip! Crop! Bang! Pop! Zip! Shebang! Pow! Blop! Whizzz . . .

While born just a year before Brel, Gainsbourg differed from what Lebrun terms the ACI trinity (auteur-compositeur-interprète) of Brassens, Brel and Ferré in that he did not confine himself to the usual French chanson conventions; Gainsbourg, along with his arrangers and producers, played more freely with popular music genres and styles, in many ways anticipating postmodernism. Just as Raymond Queneau recounts the same story in 99 different ways in Exercices de Style so too does Gainsbourg in that his ambivalence, subversive stance and playfulness are set to a wide range of musical styles from poetic chanson to 1960s pop, jazz, reggae, romantic classical, music hall, Cuban chachachá, mambo, disco and funk styles. Playing with musical style, he also explored the sounds of text in both English and French in the same way as Queneau experimented with sounds and dialect. Interjections, Exclamations, Onomatopoeia (Comic Strip), and Word Games (Elaeudanslateïtea) abound in his work; his approach, I argue here, is a creative one which subverts ‘chanson with the codes of popular music’ and, at the same time, enriches the French chanson tradition by widening its naturally hybrid nature.

Key words: hybridity, postmodernism, creativity, music analysis, transculturalism, French chanson, popular music.

Exercices de ‘Steal’: L’espièglerie Postmoderne dans la Musique de Serge Gainsbourg.
Psst! heu! ah! oh! hum! ah! ouf! eh! tiens!

Né un an avant Brel, Gainsbourg se distingue de ce que Lebrun qualifie de” la trinité ACI” (auteur-compositeur-interprète) de Brassens, Brel, et Ferré1 puisqu’il ne se bornait pas aux conventions typiques de la chanson française; Gainsbourg aux cotés de ses arrangeurs et producteurs,2 expérimentait plus librement avec des genres et des styles populaires, à bien des égards en anticipation du postmodernisme. Tout comme Raymond Queneau raconte la même histoire de manière différente 99 fois dans son ‘Exercices de Style’,3 Gainsbourg exprime aussi son ambivalence, sa subversion et son caractère badin à travers de grandes variations stylistiques qui s’étendent de la chanson poétique aux genres pops, au jazz, au reggae, á la musique classique romantique, au music-hall, á la musique cubaine (chachachá, mambo), au disco et au funk. Jouant avec les styles musicaux il a aussi exploré les sons du texte en anglais et en français de la même façon que Queneau a expérimenté avec les sons et les dialectes (accents et sociolectes). Les interjections, les exclamations, l’onomatopée (Comic Strip) et les jeux de mots (Elaeudanslateïtea) abondent dans sa musique; son approche, comme je le démontre ici, est une approche créative qui renverse ‘la chanson avec les codes de la musique populaire,’4 et en même temps, enrichit cette tradition en élargissant sa nature hybride.

Mots clés: hybridisme stylistique, le postmodernisme, la créativité, l’analyse musical, le transculturalisme, la chanson française, la musique populaire